2 drenge er blevet bortvist fra skolen – Malene Melander

2 drenge er blevet bortvist fra skolen

… på grund af grove overtrædelser af skolens regler.

De har vist en jævnaldrende pige deres tissemand.

Skolen vælger at bortvise de to drenge i en uge for at vise et eksempel.
”Sådan noget kan vi ikke have på vores skole.”

Herregud, det er drenge på 8 år!!

De aner knap nok hvad de har gjort og nu bortvises de med skyld og skam til følge.
Drengenes forældre stiller sig uforstående og skal nu til at forklare deres sønner, at de har gjort noget puhabader på skolen. Måske skal deres bedsteforældre passe dem mens forældrene er på arbejde.

Drengene vil derved få en følelse af at deres tissemand er en puhabader – hvilket jo også er det skolen åbenbart har til hensigt. Skolen viser alle eleverne – og især de to drenge – at vores kroppe og seksualitet er tys tys og farligt.

Men for dævlen da!!!

 

Så snak dog med drengene!

Det er meget bedre, at drengene fik en snak med en lærer/pædagog (eller endnu bedre seksualkonsulenten/læreren – for sådan en burde alle skoler have) på skolen. Faktisk ikke bare kun de to drenge, men alle eleverne generelt kunne have godt af at få snakket om hvor og hvornår tingene har sin plads.

På samme måde som du heller ikke sidder og piller bussemænd overfor alle andre i klassen, så hiver du heller ikke tissemanden frem i pauserummet.

Skoleinspektøren mener ikke der er behov for en seksual politik på skolen – det mener JEG at de har!!

 

Seksualpolitik – ja tak!

Enhver skole bør have en seksualpolitik på ligefod med de har en mobbepolitik og rygepolitik og hvad ved jeg.

En skolepolitik udelukker ikke at man også ser på de enkelte situationer og foretager en individuel psykologisk vurdering fra gang til gang.

Det er helt ude af hampen at denne skoleinspektør mener at det bedre at foretage psykologiske vurderinger fra gang til gang. For jeg tror ikke på det er sket her??

 

2 drenge på 8 år – en uges bortvisning fra skolen. Hvilken psykologisk efterarbejde er der så i denne beslutning?

Gå hjem – tal med dine forældre – kom tilbage og så snakker vi ikke mere om det. Er det denne form skolen ønsker?

Det sker ikke!!

Nu er drengene hjemme i en uge – klassens elever spørger læreren hvorfor de to drenge er sendt hjem, så der tales om de to drenges handling uden at de selv er med.

Så kommer de to drenge tilbage efter en uge. HUSK: de andre elever fået talt med lærerne om dette i en uge – men drengene  har ikke fået denne snak med deres lærer og kammerater…

Jeg mener ikke at drengene skal hænges ud i klassen pga. deres handling.Det er ikke sådan der skal snakkes med drengene i klassen.

Men de bliver hængt ud netop ved at blive sendt hjem.

 

Hvis de havde fået en snak med en lærer på tomands hånd ville de have fået at vide at det er ok hvad de gjorde, men bare et forkert sted.

 

Selvfølgelig skal otte-årige ikke rende og vise tissemænd på skolen. Men helt naturligt skal de have lov til at udforske deres kroppe og seksualitet.

Jeg læste at forældrene til pigen, der fik set tissemændene, fortæller at pigens største bekymring lige nu er om drengene vil lege med hende igen.

Hun er bange for at drengenes bortvisning vil gøre dem sure på hende. Hun har ikke skænket tissemændene en tanke!

 

Børn undersøger sig selv. Kigger, mærker, gnubber og leger.

 

Og hvor mange af os voksne har – hånden på hjertet – prøvet at vise vores kønsdele til legekammeraterne i børnehaven og i 0.+1. klasse? Det har mange af os!

Det er forældrenes opgave, at lære børnene, at det er okay at de vil undersøge kroppens erogene zoner, så længe de gør det passende steder. For eksempel på deres værelse når de er alene.

De skal lære, at man altid skal stoppe når en anden siger fra; hvad enten legen er af seksuel karakter eller mere traditionel leg.

 

Det er også skolens opgave, som en del af seksualundervisningen. Og den er der netop ikke meget af i de yngre klasser! Og det er heller ikke meget seksualundervisning de ældre elever får.

Så hvordan pokker kan vi give børnene en realistisk fornemmelse af ret og vrang i deres seksuelle udforskning, når der ikke er tid til denne snak med børnene?

 

Tal med dit barn om kropslig nysgerrighed (det er IKKE sex, når det er børn!)

Få dit barns skole til at tale med eleverne om kropslig nysgerrighed

Spørg dit barns lærer hvad de har af emner i skoleåret som kommer ind på disse emner.

Og ellers er der RIG mulighed for at få fat i en seksualunderviser udefra, som kan undervise børnene, men også have en god aften-debat med forældrene omkring skolens/klassens seksualpolitik.

 

Det. Er. Det. Du. Som. Forælder. Kan. Gøre!

Det er vores fælles ansvar at sådan lignende sager ikke sker igen!

 

Kærlig hilsen

Malene Melander